مقاله ایت بال بازی ایت بال
قوانین ایت بال
هدف بازی ایت بال یک بازی اعلام ضربهای است که با یک توپ سفید (کیوبال) و ۱۵ توپ هدف شماره دار از یک تا ۱۵ است. یک بازیکن باید توپهای از ۱ تا ۷ (توپهای تمام رنگی) وبا زیکن دیگر توپهای ۹ تا ۱۵(توپهای خطی) را در پاکت بیاندازد و وقتی گروه توپهای یک بازیکن همه وارد پاکت شدند. آن وقت با وارد کردن توپ ۸ بطور قانونی در پاکت برنده گیم خواهد بود. اعلام ضربه این سیستم یعنی اعلام کردن توپ هدف و پاکت مورد نظر قبل ازضربه میباشد اما توپهای کاملا واضح قبل از ضربه نیازی به اعلام ندارند. ولی این حق داور میباشد که توپ و پاکت نامعلوم را سوال نماید. ضربههای ترکیبی و غیره که از طریق باند ضربه زده میشوند و به دلیل مشخص نبودن باید توپ و پاکت هدف اعلام گردد. اما در زمان ضربه نیازی به اعلام جزییات آن از قبیل شماره باند- گوشهها – توپهای بهم چسبیده و غیره نیست. توپهایی که به صورت خطا وارد پاکت شوند. در پاکت باقی میماند. بدون توجه به این که توپهای مورد نظر متعلق به ضربه زننده و یا حریف او باشد. در زمان شروع گیم و پخش نیاز به اعلام ندارد و بازیکنی که در اجرای پخش توپها به طور قانونی هر توپی را در پاکت بیاندازد بازی او ادامه دارد. ولی هنوز میز آزاد میباشد و رنگی انتخاب نشده است.
چیدن توپها
توپها توسط یک مثلث در پایین میز به شکلی که توپ ۸ در وسط مثلث، یک توپ در نوک آن و در روی نقطه پیرامید و یک توپ تمام رنگی و خطی در گوشههای آن قرار دارند چیده میشوند. نحوه قرعه کشی Lag در ایتبال و ناینبال به وسیله دو توپ غیر هم گروه با زدن به باند مقابل از منطقه کیچن برای تعیین برنده و شروع کننده برک شات انجام میشود بازیکن حق دارد تا قبل از برخورد توپ حریف به باند روبرو ضربه خود را بزند و هر یک از توپها به باندی که از آن سمت ضربه زده شده نزدیک تر شود زننده آن برنده Lag شده و میتوان خودش پخش کند یا از حریف بخواهد که او پخش کننده باشد. خطاهای قرعه کشی: در هنگام LAG اگر توپ بازیکن به یکی از باندهای کناری برخورد و یا داخل دهانه پاکت بایستد و یا داخل پاکت بیافتد و یا از خط فرضی وسط میز عبور کند خطا محسوب شده و Lag را واگذار نموده است.
تعویض پخش گیم در هنگام LAG هیچ توپی نباید بر روی میز باشد بجز دو توپ که برای LAG انتخاب شده. برنده LAG اختیار پخش گیم را دارد و برنده هر گیم، گیم بعدی را شروع خواهد کرد مگر اینکه کمیته برگزاری یکی از موارد زیر را در مسابقه حاکم نمایند. ۲- برنده هر گیم، گیم بعدی را آغاز کند ۳- یک در میان پخش نمایند. ضربه پرشی خطا با زاویه ۴۵ درجه و با چوب قانونی حداقل (۱متر) خطا نمیباشد. ولی اگر به زیر توپ ضربه زده شود و توپ پرش نماید خطا محسوب میشود. پخش قانونی (شروع گیم) بازیکن شروع کننده برای اجرای قانونی باید (با توپ سفید از پشت خط شروع) طوری توپها را پخش نماید که حداقل یک توپ در پاکت بیافتد. ۲- یا حداقل ۴ توپ شماره دار با باند برخورد نمایند. چنانچه او قادر به انجام شرایط فوق نباشد خطا محسوب شده ولی بال این هند انجام نمیشود و بازیکن بعدی حق دارد خود پخش نماید یا از بازیکن اولی بخواهد مجددا شروع کند. یا میز را به همان شکل قبول نماید. پخش غیر قانونی (موارد اشاره شده در قسمت پخش قانونی انجام نپذیرد): ۱-حریف از همان وضعیت به بازی ادامه میدهد. ۲-حریف مجدداً پخش مینماید. ۳-حریف از بازیکن خاطی میخواهد که دوباره پخش نماید. افتادن توپ در پاکت در زمان پخش چنانچه در یک پخش (شروع بازی) قانونی توپ سفید بازیکن وارد پاکت شود آن عمل خطا میباشد. ۱- کلیه توپهای در پاکت افتاده در پاکت باقی میماند (بجز توپ ۸ که شرح آن در قسمت مربوطه داده شده)
۲- آن عمل خطا میباشد.
۳- میز باز محسوب میشود. تذکر: در شرایط بالا بازیکن بعدی توپ سفید را از پشت خط شروع، رو به جلو بازی خواهد کرد و برای ضربه زدن به توپهای هدف که در پشت خط شروع قرار دارند باید طوری بازی کند که ابتدا توپ سفید از خط شروع گذشته و از طریق باند و یا یکی از توپهائی که روی خط شروع یا خارج از آن میباشد ضربه و در برگشت با آنها برخورد نمایند. اگر توپها در پخش از میز به بیرون پرتاب شوند اگر بازیکنی توپ شماره داری را در زمان پخش به بیرون میز پرتاب نمایند این عمل خطا بوده و بازیکن بعدی اختیار دارد ۱- میز را با شرایط موجود قبول کند یا ۲- توپ سفید را در پشت خط شروع قرار داده و بازی کند. اگر توپ ۸ در زمان پخش وارد پاکت شود چنانچه توپ ۸ در زمان پخش (شروع گیم) وارد پاکت شود پخش کننده میتواند دوباره پخش نماید یا توپ ۸ را در روی نقطه پیرامید میز قرار داده و به بازی خود ادامه دهد. و اگر در زمان پخش توپ ۸ و توپ سفید هر دو در پاکت بیافتند بازیکن بعدی مجاز است خود دوباره پخش توپها را انجام دهد یا توپ ۸ را روی میز قرار داده و با توپ سفید از پشت خط شروع بازی کند. میز باز میز زمانی باز نامیده میشود که انتخاب گروه توپهای رنگی (SOLID) یا خطی (STRIPE) توسط بازیکنان انجام نشده باشد. زمانیکه میز باز است ضربه زدن به توپهای تمام رنگی به جهت در پاکت انداختن توپهای خطی و برعکس مجاز میباشد. تذکر: میز همیشه بلافاصله بعد از پخش باز محسوب میشود و زمانیکه میز باز است میتوان برای وارد کردن توپ هدف در پاکت ابتدا به توپهای تمام رنگی یا خطی ضربه زدن هر چند اگر اولین ضربه به توپ ۸ برخورد کند خطا محسوب شده و بازیکن بعدی توپ سفید در دست خواهد بود و توپهای در پاکت افتاده با خطا در پاکت باقی میمانند. انتخاب گروه توپها گروه توپهای تمام رنگی و یا خطی در زمان پخش تعیین نمیگردد حتی اگر توپهای وارد شده در پاکت از یک یا دو گروه باشند، چون همیشه بلافاصله پس از پخش میز باز میباشد و زمان انتخاب گروه توپها مشخص میشود که بازیکنی یک توپ هدف اعلام شده را بعد از پخش بطور قانونی وارد پاکت نمایند.
ضربه قانونی بجز زمان پخش و زمانی که میز باز است (یعنی انتخاب گروه توپها صورت نگرفته است) در کلیه بازیها ضربه زننده باید ابتدا به توپهای گروه خود ضربه زده و یکی از آنها را در پاکت بیاندازد و یا توپ سفید و یا هر توپ شماره دار با باند برخورد نماید. تذکر :
۱- قصور از شرایط بالا خطا محسوب میشود.
۲- بعد از ضربه کیوبال به توپ هدف یا یک توپ پاکت شود یا یک توپ با باند برخورد نماید. ضربه اطمینان به جهت تاکتیکی یک بازیکن میتواند قبل از ضربه (ضربه اطمینان) Safety Shot اعلام نموده و توپ مشخصی را در پاکت انداخته و بازی را ادامه ندهد که این ضربه مجاز و قانونی میباشد. پس چنانچه بازیکنی برای انداختن یک توپ مشخص قصد بازی مطمئن (ضربه اطمینان) را دارد باید به داور و یا حریف خود اعلام نماید و اگر این اعلام انجام نشود و توپی را در پاکت وارد کند باید به بازی خود ادامه دهد کلیه توپهایی که با اعلام ضربه اطمینان انجام میشود و در پاکت میافتد در پاکت باقی میمانند. بالا بردن امتیاز تا زمانیکه بازیکنی از گروه توپهای خود را وارد پاکت میکنند میتواند به بازی ادامه دهد. که پس از اتمام کلیه توپهای خود و انداختن آنها در پاکت به طور قانونی، توپ ۸ را در پاکت میاندازد و گیم را میبرد. جریمه خطا زمانی که خطایی توسط بازیکنی انجام میگیرد (بجز در موارد پخش) حریف او توپ سفید در دست خواهد بود. بدین معنی که حریف میتواند توپ سفید (کیوبال) را در هر جای میز قرار دهد. و به هر سمت که میخواهد بازی کند (نه در پشت خط شروع، بجز موقع پخش که در آن وقت از پشت خط شروع خواهد شد) این قانون از خطای عمدی یک بازیکن که ضرر حریف را به همراه دارد جلوگیری میکند. در زمان توپ سفید در دست بازیکن میتواند برای قرار دادن آن بر روی میز از دست یا هر قسمت چوب به جز نوک آن استفاده نماید. ضربههای ترکیبی این ضربه قانونی است، و شرایط آن تا زمانی صورت میگیرد که میز باز باشد جهت تعیین رنگ میتوان با یک توپ تک رنگ به توپ دو رنگ ضربه زد و یا برعکس، و در این شرایط نمیتوان ضربه اول را به توپ ۸ وارد نمود و اگر زده شود خطا محسوب میشود. در این ضربه تنها کافیست توپی که میبایست وارد پاکت شود اعلام گردد.
توپهای در پاکت افتاده غیر قانونی یک توپ رنگی زمانی به طور غیر قانونی در پاکت میافتد که ۱- همزمان با ارتکاب خطا باشد و جریمه آن توپ سفید در دست خواهد بود ۲- توپ در پاکت اعلام شده نیفتد و یا کلیه توپهای وارد شده غیر مجاز در داخل پاکت باقی میماند. توپهایی که از میز به بیرون پرتاب میشوند زمانی که توپ از میز به بیرون پرتاب شود خطا محسوب میگردد مگر توپ ۸ که در آن صورت بازیکن گیم را باخته است. توپهای به بیرون پرتاب شده در روی میز قرار نمیگیرند. تذکر: قوانین شروع بازی به قوت خود باقیست. نوبت بازی توپ ۸ چنانچه موقع ضربه قانونی توپ ۸، توپ سفید وارد پاکت شود و یا خطایی صورت گیرد به شرطی که توپ ۸ در پاکت نیافتد بازیکن گیم را نباخته است و بازیکن بعدی توپ سفید در دست خواهد بود. باخت گیم بازیکن در شرایط ارتکاب خطاهای زیر گیم را باخته است: ۱- در زمان افتادن توپ ۸ در پاکت مرتکب خطا شود به جز زمان پخش (شروع گیم) ۲- همزمان با آخرین توپ گروه خود توپ ۸ را وارد پاکت نماید. ۳- هر زمان از بازی توپ ۸ را به بیرون از میز پرتاب کند. (به جز در زمان شروع بازی) ۴- توپ ۸ را در پاکتی غیر از پاکت اعلام شده بیاندازد. ۵- توپ ۸ را خارج از نوبت آن وارد پاکت کند جز در زمان پخش (شروع گیم) تذکر: کلیه خطاها باید از قبل از ضربه بعدی اعلام شود و در غیر اینصورت خطا تلقی نخواهد شد. گیم مساوی (STALEMATE) چنانچه پس از سه ضربه متوالی برای هر بازیکن (مجموعاً ۶ ضربه) داور نظر دهد (در صورت نبودن داور با توافق دو بازیکن) که در پاکت انداختن یک توپ و یا حرکت آن موجب باخت گیم میشود آن گیم مساوی اعلام شده و کلیه توپها را مجدداً مثل شروع گیم در روی میز چیده و بازیکنی که آن گیم را شروع کرده، دوباره توپها پخش نماید و این قانون بدون توجه به اینکه چه توپهایی در روی میز باقی باشد قابل اجرا است. تذکر: سه خطای پی در پی بازیکن موجب باخت گیم توسط او نمیباشد. جنانچه برای داور مسلم شود که بازی از روند طبیعی و معمول خود به دلیل ترس از باخت هر دو بازیکن به سکون و در حالت دفاعی به پیش میرود و در این روند امتیازی رد و بدل نمیشود داور پیشنهاد تساوی را ارائه میدهد و در صورت قبول نکردن هر یک از بازیکنان بعد از ۳ ضربه متوالی جمعاً برای هر دو بازیکن ۶ ضربه اگر امتیازی رد و بدل نشود بنا به تشخیص داور آن گیم مساوی اعلام میشود. کلیه توپها از نو چیده شده و امتیازی برای هیچ بازیکن منظور نمیشود. شروع مجدد گیم با بازیکنی است که قبلاً گیم را شروع کرده.
مقررات و آیین نامه بین الملی داوری مسابقات پاکت بیلیارد (ایت بال)
مقررات داوری:
۱- نظر نهایی در طول بازی در هر مسابقه به عهده داور خواهد بود.
۲- در هنگام بروز مسائل پیش بینی نشده داور میتواند با مشورت سرداور و یا کمیته برگزاری نتیجه را اعلام کند.
۳- بازیکن موظف است در صورت پرسش داور یا حریف توپ و پاکت مورد نظر را اعلام نمایند.
۴- بازیکن باید قبل از ضربه ایمنساز Safety Shot اعلام شده تلقی نخواهد شد و در صورت پاکت شدن ضربه زننده به بازی ادامه خواهد داد.
۵- چنانچه در اثر ضربه قبلی توپ روی میز در حال حرکت باشد. و بازیکن به بازی ادامه دهد. خطا بوده و جریمه آن طبق ضوابط خواهد بود Ball in hand یا کیوبال در دست.
۶- اگر توپ سفید قبل از اصابت به توپ هدف پرش داشته باشد. خطا محسوب میشود (به قصد پراندن از روی توپ مانع به منظور زدن توپ هدف) و جریمه آن (Ball in hand) میباشد و اگر بصورت قانونی با چوب (۱متر) با زاویه ۴۵ درجه زده شود خطا محسوب نمیشود.
۷- اگر بازیکن بدون نوبت بازی کند خطا محسوب میشود
( Ball in hand) ۸- اگر بازیکن به هر توپی غیر از توپ سفید cue ball برای زدن توپ مورد نظر ضربه بزند خطا محسوب و جریمه آن Ball in hand میباشد.
۹- تماس غیر قانونی از چوب، بدن و لباس بازیکن در هنگام بازی با توپ سفید و یا توپهای روی میز خطا محسوب و جریمه آن Ball in hand میباشد.
۱۰- چنانچه در ضربه شروع Break shot چهار توپ شماره دار با باندها برخورد نکند و یا یکی از توپها پاکت نشود برک شات قانونی نیست و بازیکن مقابل میتواند به ۳ صورت عمل نماید. ۱- از ضربه زننده بخواهد که مجدداً میز را چیده و Break Shot نماید ۲- یا اینکه میز را به همان شکل قبول کرده بازی را ادامه دهد ۳- و یا خود برک شات نماید.
۱۱- توپهایی که در ضربه شروع break shot وارد پاکت میشود باعث انتخاب رنگ ضربه زننده نخواهد بود (میز آزاد است) ۱۲- تا وقتی که یک توپ به طوری قانونی وارد پاکت نشده باشد میز هنوز آزاد است و حریف میتواند هر نوع توپی را که بخواهد اعلام و به آن ضربه بزند.
۱۳- ضربه ترکیبی (دو توپ غیر همرنگ) در زمانی که میز آزاد است قانونی و قابل اجرا میباشد به غیر از توپ ۸ که نمیتوان ضربه اول را به آن زد.
۱۴- به هنگام ضربه حداقل باید یک پا با زمین در تماس باشد.
۱۶- چنانچه توپی بر اثر لغزش خود بخود وارد پاکت شود به وسیله داور در جای قبلی قرار خواهد گرفت.
۱۷- اگر بر اثر ضربه (کیوبال) با توپ هدف یک توپ با باند برخورد نکند خطا محسوب و جریمه آن Ball in hand میباشد. اگر ضربه کیوبال اول با باند برخورد کند و به توپ هدف اصابت نماید پس از ضربه نیز میبایست یکی از توپها به یکی از باندها برخورد کند و ضربه مستقیم کیوبال با باند محاسبه نمیشود.
۱۸- اگر براثر ضربه یکی از توپها به بیرون میز پرتاب شود خطا محسوب شده و به روی میز برگردانده نخواهد شد و درون یکی از پاکتها قرار میگیرد و جریمه آن Ball in hand میباشد.
۱۹- اگر توپ ۸ در هر زمان از میز خارج پرتاب شود ضربه زننده بازنده خواهد بود (به غیر از ضربه شروع گیم)
۲۰- اگر توپ ۸ به غیر از ضربه شروع به وسیله ضربه خطا و بدون نوبت که در پایان بازیست وارد پاکت بشود ضربه زننده بازنده خواهد بود.
۲۱- اگر در ضربه شروع بازیکن توپ سفید Cue ball را پاکت کند و احیانا" همزمان یک یا چند توپ دیگر نیز پاکت شوند موارد زیر اعمال میشود. الف) خطا محسوب میشود و بازیکن بعدی میبایست کیوبال را داخل کیچن به توپهایی که روی خط و یا از خط Head string رد شدهاند ضربه بزند. ب) هنوز تعیین رنگ صورت نگرفته است. ج) تمام توپهایی که پاکت شدهاند در پاکت باقی مانده و بیرون نمیآید به جز توپ شماره ۸ که در قوانین فوق ذکر شده است و حریف باید توپ سفید را پشت خط Head String یک چهارم خط بالایی به صورت Ball in hand قرار داده و اقدام به زدن ضربه نمایند. ضربه زننده اجازه ندارد به توپهایی که پشت خط Head String قرار گرفتهاند ضربه بزند و تنها مجاز است که با توپهای جلو و یا روی خط بازی کند. و چنانچه بازیکن بخواهد توپهایی را که در پشت خط Head String است را بزند ابتدا باید کیوبال را از خط عبور داد. بوسیله یکی از باندها و یا یک توپ که روی خط یا بیرون کیچن باشد کیوبال را به سمت عقب و داخل کیچن هدایت کند در برگشت به توپ مورد نظر در پشت خط Head String ضربه بزند.
۲۲- اگر توپی به وسیله یک ضربه خطا پاکت بشود در پاکت باقی میماند و زننده ضربه مرتکب خطا شده و نوبت خود را از دست میدهد.
۲۳- بازیکن بعد از پاکت کردن توپ شماره ۸ به هر شکلی مرتکب خطا بشود بازنده بازی خواهد بود.
۲۴- اگر توپ ۸ در پاکتی به غیر از پاکت اعلام شده بیافتد زننده ضربه بازنده خواهد شد.
۲۵- اگر بازی بنا به تشخیص داور و حساسیت به بنبست رسیده باشد و پس از ۶ ضربه متوالی دو بازیکن هیچ تأثیر مثبتی در روند بازی ایجاد نشود با نظر داور مجدد چیده میشود و ضربه شروع را همانی که قبلا آغاز کرده خواهد زد.
۲۶- تمام خطاهای ذکر شده به محض وقوع و قبل از آنکه ضربه بعدی زده شود باید توسط داور یا بازیکن مقابل اعلام شود در غیر اینصورت و پس از گذشت حداقل یک ضربه جریمه به آن تعلق نخواهد گرفت.